Laate update: 21-02-2023
  • Nieuwe wettelijke wijzigingen verpakkingen

    Wetgeving die voort komt uit de implementatie van Europese richtlijnen in de Nederlandse wetgeving. Het belangrijkste doel van de richtlijn is het verminderen van de milieu-impact van zwerfafval. De maatregelen zijn gericht op met name plastic verpakkingen die het meest gevonden werden op Europese stranden.

  • Definitie Verpakking

    Volgens de definitie in de wet alle producten welke gebruik kunnen worden voor het insluiten, beschermen, verladen, afleveren of aanbieden van andere producten.

  • Onderverdeling Afvalbijdrage

    Voor de Afvalbijdrage wordt met name onderscheid gemaakt tussen VPV en SUP (eenmalig gebruik kunststof verpakking).

    VPV (Verkoop Punt Verpakking)

    : Is van toepassing op verpakkingen die bestemd zijn om op het verkooppunt te worden afgevuld.

    : Een verpakking kwalificeert als een verkooppuntverpakking als die is opgenomen op deze verkooppuntverpakkingen-lijst.

    -- Staat de verpakking niet op de lijst dan wordt deze gekenmerkt als reguliere verpakking en moet er op het moment van gebruik worden gekeken of er aangifte gedaan moet worden.

    SUP (Single Use Plastics)

    : Betekent "Eenmalig Gebruik Kunststof" (Verpakking)

    : De heffing komt boven op de VPV heffing.

    : Het betreft hier in principe vijf categorieën.

  • Administratie

    : Er was al de Producentenverantwoordelijkheid (UPV) waarbij de producten / importeurs jaarlijkse rapportageplicht hadden met drempels en aangiftepunten. Er werd al wel gevraag daar de SUP-eenheden aan te geven als nul meting.

    : Dit jaar is er wettelijk flink wat veranderd, veranderingen die flinke invloed kunnen hebben op sommige verpakkingen, en de hierbij komende de aangifte van deze producten en de verpakkingenadministratie.

    : Deze veranderingen kunnen voor een organisatie een grote impact hebben op zowel financieel als op administratief vlak.

    : Het aangiftepunt is verlegd. De eerste uitbater van de verpakking kan aangifteplichtig kan zijn. Naast de reguliere regels geldt voor de SUP afweging dat de ondernemer het afwegingskader/beslisbomen (6) moet raadplegen. Hierin zijn de verschillende afwegingen opgenomen inclusief de grenzen die daarvoor gelden.

    Voorbeeld: een plastic jerrycan voor melk is geen verkooppuntverpakking. De melkfabriek vult deze met melk. Dan kijkt het Afvalfonds naar de drankverpakkingen-beslisboom. Daar geldt een grens van 3 liter als 'on the go' indicatie. Dus dan zit er een SUP opslag op.

    : Is het geen SUP-verpakking dan bent kunt nog altijd aangifteplichtig zijn voor de reguliere afvalbeheersbijdrage(drempel 50.000 kg. Het geldt nu voor iedere ondermemer. Het aantal en het gewicht van de SUP eenheden moet dan opgegeven worden.

  • Producent/Importeur

    : De aanpassing heeft impact op uw aangifte en de af te dragen afvalbeheerbijdrage wanneer u een verkooppuntverpakking bij verkoop aan een consument aan het verkochte product toevoegt.

    - Het feitelijk gebruik is niet (meer) van belang voor wie er aangifte moet doen. Dit hangt nu samen met het feit of de verpakking op de lijst verkooppuntverpakkingen staat of niet.

  • VPV & SUP?

    : Nadat vastgesteld is of een verpakking valt onder de VPV-heffing moet daarna ook nog worden vastgesteld of het artikel onder de SUP-regeling valt.

    - Een extra stap dus. Bij deze plastics moet in dit geval naast het KG-tarief ook een tarief op basis van de aantallen afgedragen worden.

    : Na vaststelling is het feitelijke gebruik niet (meer) van belang, dit was bij de eerdere regeling nog wel.

Stichting Afvalfonds Verpakkingen

Wie zijn het Afvalfonds?

Producenten, importeurs en alle bedrijven die verpakkingen maken of gebruiken, zijn verantwoordelijk voor de inzameling, sortering en de recycling van hun verpakkingen. Dit wordt collectief uitgevoerd door het Afvalfonds.

Het Afvalfonds onderscheidt diverse type verpakkingen.

: Het afvalfonds is wettelijk verantwoordelijk voor het realiseren van de recycledoelstellingen zoals opgelegd door de Nederlandse overheid.

: Het bestuur bestaat uit vertegenwoordigers van producenten en importeurs.

: Het Afvalfonds onderscheidt diverse type verpakkingen.

Contactinformatie

- Internet: www.afvalfondsverpakkingen.nl

- Adres: Overgoo 13, Leidschendam

- E-mail: [email protected]

- Tel: 085 401 26 60

1. VPV

Afvalbeheersbijdrage

De VPV is bestaat uit de kosten voor recycling.

Heffingsmoment

De VPV is van belang voor het heffingsmoment. Staat de verpakking op de lijst (2)? Dan is de producent of importeur die de lege verpakking produceert/importeert aangifteplichtig is, zo niet, dan degene die de verpakking als eerste in Nederland gebruikt.

Extra heffing?

Op de VPV-lijst staat tevens of er voor de VPV een SUP-heffing op van toepassing is (met ja/nee).

Reguliere verpakkingen

Voor de reguliere verpakkingen geldt dat de gebruiker zelf moet nagaan voor welke heffing/informatieverschaffing hij verantwoordelijk is!

De beknopte lijst met verkooppuntverpakkingen

SNACKS

: patatbakken, fastfoodverpakkingen, hamburgerboxen, frietzakken en meer

(Veel van deze items hebben daarnaast een SUP-heffing)

TASJES

: plastic tasjes minder dik dan 50 micron

(Deze items hebben daarnaast een SUP-heffing)

: papieren tasjes minder dik dan 100 grams

VELLEN

: duplexvellen

: edelpack vellen

ZAKKEN PAPIER

: papieren zakken die kleiner zijn dan 30x60cm

ZAKKEN PLASTIC

: HDPE/PP plastic (knisper)zakken, kleiner dan 26x35cm

(Deze items hebben daarnaast een SUP-heffing)

: Display zakken met venster, kleiner dan 30x60cm

(Deze items hebben een SUP-heffing als het plastic bevat)

BEKERS

: drinkbekers

: milkshakebekers

: ijsbakjes

(op deze items een SUP-heffing indien het een plastic component bevat)

DOZEN

: pizzadozen

(op deze items een SUP-heffing indien het een plastic component bevat)

FOLIE

: PP bloemenfolie, 60-450 meter

Staat het artikel niet op deze lijst? Dan is de eerste gebruiker van de verpakking aangifteplichtig. Dat kan als voorverpakker zijn in de industrie, maar ook op een verkooppunt waar de retailer zelf de verpakking vult.

Let op: voor SUP artikelen geldt GEEN drempel. Is het geen SUP verpakking dan kunt u nog altijd aangifteplichtig zijn voor de reguliere afvalbeheersbijdrage (drempel 50.000 kg). In dit geval moet u zich wettelijk gezien aansluiten bij het Afvalfonds.

2. SUP

Toeslag

De SUP bestaat uit de kosten voor het verzamelen vanuit het zwerfafval.

Single Use Plastics

Wat is SUP?

: In principe zijn dit eenmalige voedsel-/drankverpakkingen die een plastic deel bevatten en de neiging hebben om in het zwerfafval terecht te komen. Voor de exacte indeling heeft de overheid een zogenaamd afwegingskader opgesteld met 5 beslisbomen (3).

Te denken valt met name aan de volgende verpakkingen:

: flexibele voedselverpakkingen

: draagtassen

: drinkbekers

: vormvaste SUP-voedselverpakkingen

Doelstelling

: Vanaf 2023 worden de kosten van het opruimen van zwerfafval gemaakt door gebiedsbeheerders doorbelast aan ondernemers. Hiervoor is de toeslag bedacht. Het belangrijkste doel van de SUP-richtlijn is het verminderen van de milieu-impact van wegwerpplastics.

- De richtlijn omvat een pakket aan maatregelen om het aandeel van wegwerpplastic in het zwerfafval en de zee te verminderen. Daarnaast gelden er rapportage verplichtingen over de aantallen SUP eenheden zodat de overheid de ontwikkeling in stuks en kilogrammen kan monitoren.

: De SUP-regelgeving kent naast de collectieve eisen vanuit het Afvalfonds tal van andere maatregelen die bedrijven en retailers zelf moet doorvoeren.

: Volgend jaar geldt daarnaast een verbod op het gebruik van eenmalige verpakkingen voor het nuttigen van voedsel en drank op vaste locatie. U moet in dat geval een herbruikbare variant gebruiken.

Praktijk

Volg onderstaande stappen:

Stap 1

Hoort de verpakking bij een merkeigenaar?

: Dan heeft u als verkooppunt zelf aangifteplicht, niet de producent, importeur of de groothandel.
(bijvoorbeeld bij bakken of zakken waar uw eigen ontwerp op staat)

Stap 2

Is het een verkooppuntverpakking die op de limitieve lijst staat? Zie lijst.

: Voor alle artikelen die op deze lijst staan zijn wij als groothandel (bij import) - en alle fabrikanten in Nederland die verpakkingen op deze lijst maken - aangifteplichtig. In dit geval is het verkooppunt die de verpakkingen inkoopt dus niet administratief/afdrage-plichtig, maar de groothandel/fabrikant.

: Importeurs/fabrikanten zijn sowieso verantwoordelijk voor alle verpakkingen die om alle verpakkingen zitten.

- De kosten zullen apart op de factuur worden gespecificeerd, bij voorkeur via een aparte regel.

: In andere woorden, er geldt dus alleen een administratieve verplichting als de producent of importeur de artikelen verkoopt aan een verkooppunt (b.v. een cafetaria) in Nederland.

- Een groothandel die zelf inkoopt bij een Nederlandse fabrikant of groothandel en die verkoopt aan een eetgelegenheid (= wederverkoop) hoeft dit in principe niet te doen.
- Maar het zou wel enorm helpen als deze aangeeft dat de SUP-heffing in de kostprijs werd meegenomen. Andere ketenen weten dan of zij deze eventueel zelf moeten aangeven of niet. Maar er is dus geen administratieve verplichting om dit te doen, u zult mogelijk zelf onderzoek moeten doen.

: De heffing voor VPV worden berekend op basis van het gewicht.

: De volgend stap na constatering van VPV is dat de importeurs/producenten moeten nagaan of deze artikelen een SUP-artikel zijn (Stap 3).

Stap 2/B

Is het een verkooppuntverpakking die niet op de lijst staat?

: Dan bent u mogelijk nog steeds zelf als verkooppunt afdrageplichtig, u zult een afweging moeten maken of de verpakking een SUP-artikel is (Stap 3).
- Gekeken wordt onder andere of de verpakking wel of niet 'on the go' is (bij het verkooppunt wordt opgegeten), of dat de inhoud dusdanig van volume is dat aangenomen kan worden dat het niet meerdere porties bevat. Dit verschilt per soort en zult u zelf moeten nalopen.

Stap 3

Zijn ze SUP?

: Het is voorgeschreven dat zodra er slechts een plastic component in een verpakking zit, het al als SUP wordt aangezien, als ze in de kolom in de lijst staan vermeldt van de lijst bij Stap 4 en de daarbij (de beslisboom geldt dan niet meer).
Let wel op dat deze lijst summier is opgesteld, bij specifieke artikelen is verdere verdieping in de verpakkingscategorieën-lijst verreist (1).

: De heffing voor SUP's worden berekend op basis van de aantallen (per duizend). Deze kunnen bovenop de kosten van de VPV-kosten bij Stap 2 komen!

Stap 4

Wat zijn de tarieven van VPV en SUP?

- Deze vindt u in deze lijst.

Kleine toevoeging: Vanaf 1 juli 2023 moeten eetgelegenheden klanten die 'on the go' verpakkingen ter beschikking stellen verplicht een SUP-heffing voor de verpakking op de kassabon zetten. Dit is echter een andere heffing dan de SUP-toeslag, iets dat het ministerie regelt. Dit is een beprijzingsmaatregel om burgers bewust te maken van de kosten van 'on the go' verpakkingen.

Grensstreek, zelf importeren?
Uiteindelijk is dit verpakkingsbeleid het een EU-wetgeving en moet ieder EU-land hier actie op ondernemen. Het tijdpad hierin is in alle landen hetzelfde, maar niet alle landen hebben hier al een definitieve invulling aan hebben gegeven.

Kijken we specifiek naar de plastic toeslag dan is dat een heffing om de kosten van het opruimen van zwerfafval te verleggen: van de gebiedsbeheerders, naar het bedrijfsleven. Dat kan gedaan worden door het plastic tarief voor iedereen te verhogen, of exact kijkende naar de producten die worden gevonden in het zwerfafval.
In Nederland is deze keuze dus al gemaakt, voor de laatste optie is gekozen, 2023 is het startpunt. In andere landen wordt dit nog verder onderzocht, vaak wordt al gewerkt met meerdere afvalfondsen die niet zo transparant in hun tarieven zijn.
Het systeem in Nederland is zo ingericht dat als er import plaatsvindt, de importerende deelnemer alsnog aangifte moet doen bij ons. Voor de verpakkingen die al op de markt zijn gebracht voor 2023 geldt nog het oude regime, dus het heffingspunt al is gepasseerd. Dit zorgt dus voor een tijdelijk overgangseffect.
Let op: bij oneerlijke concurrentie (een vermoeden dat een concurrent zich niet aan de nieuwe regels houdt, al dan niet bewust) kan het Afvalfonds controles instellen. Die zullen dan contact opnemen met de betreffende onderneming. De ondernemer wordt op de regels wordt gewezen, en voorkomt op deze manier een toekomstige correctie als zou blijken dat goederen vanaf 2023 geïmporteerd zijn!

  • Documenten Afvalfonds

    Verpakkingscategorieën (1)

    > Ga naar

    Verkooppuntverpakkingen (2)

    Een overzicht van alle combinaties van materiaal en verpakkingscategorieën die het Afvalfonds bij de aangifte van 2023 voeren.

    > Ga naar

    Tarieven (3)

    > Ga naar

    Combinaties van materiaal en verpakkingscategorie (4)

    > Ga naar

    Verpakkingencatalogus (5)

    Een overzicht waarin u eenvoudig kunt terugvinden of het wel of geen verpakking betreft, en of u er Afvalbeheersbijdrage Verpakkingen dient te worden afgedragen.

    > Ga naar

  • Documenten Overheid

    Besluit beheer verpakkingen 2014

    > Ga naar

    Algemeen Verbindende Afvalbeheerbijdrageovereenkomst Verpakkingen 2023 - 2027

    > Ga naar

    Besluit kunststofproducten voor eenmalig gebruik

    > Ga naar

    Ministeriële regeling kunststofproducten voor eenmalig gebruik

    > Ga naar

  • Document KIDV

    Beslisbomen SUP (6)

    > Ga naar

  • Disclaimer

    Let op: we aanvaarden geen aansprakelijkheid voor enige schade, kosten, schade, verlies die is veroorzaakt in verband met de vermelde informatie, deze lijst is puur indicatief, kan mogelijk (schrijf)fouten bevatten, als u specifieke vragen heeft raden we u aan contact met het Afvalfonds op te nemen!